Na registratie draagt u het merkenrecht behorende bij een merk. Aan een product is altijd een merk verbonden waarover de onderneming het intellectueel eigendomsrecht heeft. Dit betekent feitelijk dat de onderneming bepaald wat er met het merk mag gebeuren. Daarmee mogen derden niet zomaar van uw merk gebruik maken, ook al zijn er kleine verschillen. Een teveel vergelijkbaar merk kan dus niet op de markt opereren indien u daartoe geen toestemming heeft verleend. Wordt u merkenrecht geschonden door een derde dan kunt u daartegen optreden, door juridische stappen te ondernemen met de inzet van de advocaat voor auteursrecht.

Waaruit is een merk opgebouwd?

Een merk wordt gevormd door de samenstelling van een aantal eigenschappen. Een merk wordt opgebouwd door:

  • kleursamenstelling, en vormgeving;
  • lettertype en woordsamenstelling;
  • geur en geluid;
  • imago en uitstraling.

De combinatie van deze eigenschappen zorgt ervoor dat een merk direct herkenbaar is voor de consument. Heeft u als onderneming het merk bedacht dan dient u het merk te beschermen zodat het merkenrecht van kracht is. Daartoe dient het merk te worden geregistreerd bij het BBIE.

Uitgangspunt van een merk

Om een merk te kunnen deponeren zodat het geregistreerd staat, dient het merk aan een aantal voorwaarden te voldoen. Denk daarbij aan de volgende eigenschappen van een merk:

  • het merk moet niet aanstootgevend zijn;
  • het merk moet voldoen aan de goede orde en zedelijkheid;
  • het merk moet voldoende onderscheidend vermogen bezitten.

Wordt voldaan aan deze eigenschappen dan kan een merk worden geregistreerd. Het BBIE zal daartoe voorgaande eisen toetsen. Wordt daaraan voldaan dan heeft u het merkenrecht over het merk verkregen. Daarmee heeft u tien jaar bescherming van het merk.

Broodwinning

Het merk is aan een product of dienst gekoppeld waaraan een bepaalde kwaliteit is verbonden. Het merk vormt voor de consument een herken teken zodat juist uw producten snel worden herkend. Het kan namelijk zo zijn dat de klant slechts uw product wil gebruiken en dus gaat de klant in de winkel op zoek naar uw werk. Herkenning maakt dat u een marktaandeel verwerft. De merk product of dienst combinatie maakt dat uw onderneming omzet en winst draait. Het is dan ook van groot belang dat u uw merkenrecht laat registreren om zo uw afzetmarkt te beschermen.

Schending van merkenrecht

Komt een concurrent met een vergelijkbaar merk op de markt, dan bestaat de mogelijkheid dat u winst derft door:

  • een verlies van een stukje afzetmarkt omdat het merk te veel lijkt op uw merk;
  • verlies van klanten omdat het vergelijkbare merk van mindere kwaliteit is wat negatief reflecteert op uw omzetcijfers.

In beide gevallen kunt u de schending van uw merkenrecht aanpakken door daartoe juridische stappen te ondernemen.

Juridische stappen

Om uw merkenrecht te beschermen kunt u daartoe juridische stappen ondernemen. U kunt daartoe een bemiddeling opstarten tussen beide partijen om zo enige genoegdoening eruit te krijgen. Voordeel van deze manier van bemiddeling is dat hoge gerechtelijke kosten uitblijven. Komt het toch tot gerechtelijke stappen dan kunt u proberen om het schendende merk van de markt te weren, waarnaast u voor een stukje financiële compensatie gaat. Zodoende kunt u via juridische stappen tezamen met de advocaat voor auteursrecht uw merkenrecht beschermen.

 

Weet u niet zeker of u een zaak heeft?

085-773 70 73

(Lokaal tarief)

  1. Bel onze intakebalie
  2. Vertel kosteloos uw juridische probleem
  3. De juiste advocaat wordt gezocht
  4. De advocaat neemt vrijblijvend contact met u op